Jag har inte glömt, jag kom bara inte ihåg de alls...

måndag 5 december 2011

Helgen som kom & gick

Snacka om att dagarna bara springer förbi.
I Fredags tog jag med mej lite packning, sonen & halv tank i bilen till Graninge. Käkade frukost där & sen åkte vi på Marknad. De är ju en väldigt mysig marknad Jamtli. Synd bara att de inte fanns nån snö, men blåst fanns de gott om. Svinkallt vart de mot slutet fast man hade varma kläder på sej.
Lilleman impade fruktansvärt mycket, han travade på & inte ett enda gnäll om att han va trött, less eller ville hem. Han provade glatt alla ostar som gick, drack hemkokad glögg & charmade de flesta som stog i sina stånd & frös.... Vilken konstig mening de där blev, "stog i sina stånd & frös". Men tolkade på ett Icke snuskigt sätt, Tack.
När vi gott klart där, så mötte vi upp Mirre för att käka middag. De är ju Lillemans Gudmor, så han va överlycklig att få träffa henne. Om än en kort stund.
Innan vi gick in på Marknaden så åkte vi till Elgiganten, för jag hade råkat nämna att jag skulle vilja ha en sån där Tassimo kaffemaskin i Present/julklapp. Men de blev en Dolce Gusto istället. De är ju ungefär sammalika, de enda som skillde va att designen typ. Men jag får den inte förrän vid jul, tydligen har dom redan fixat födelsedagspresenten åt mej.
När vi stog där med försäljaren som skulle förklara & hjälpa mej, börjar Lilleman att prata oxå.
-Vet du, jag får inte dricka kaffe för min mamma & pappa!!
-Jasså?!? säger försäljaren.
-Näe, jag blir så Oregelig då....
Oj som vi skrattade då. Sötgöte, lillgammal som få.
De va en väldigt trött pojke som somnade i bilen på vägen hem sen.
Men när vi kom till Graninge, va han pigg. Myste i soffan med mormor & mej framför Bilar2. Sen spelade vi yatzy & åt ost & kex. Somnade gjorde han vi halv 10, vid halv 5 vaknade jag av att de va nåt som klättrade på mej. Då va han pigg & alert. Men hur de va så fick jag honom att somna om brevid mej. Så mysigt att känna hans numera inte så små fötter borra in sej i hullet på en & en hand som stryker en på kinden fast han sover.
Men trångt va de, 90is säng bara. Den här grabben kan ju inte ligga still, de kan inte den här grabbens mamma heller. Så halv 8 då hade nog både han & jag gett upp med att boxas, sparkas & puttas. Då klev vi upp & käkade fukost. Jag badade, Lilleman & mamma bakade pepparkakor.
Efter lunchen åkte vi mot Björkå. Med halvtungt hjärta lämnade jag lilleman där, sen for jag hem för att baka en Chilikladdkaka & göra mej klar för middag.
Sen styrdes Sulan mot Lien. I snöstorm & snömodd. Gillar inte att köra i sånt väglag, men när de stog en hel Renhjord på vägen & jag inte fick stopp ville jag säga upp mej som chaffis, lämna bilen på vägen & gå resten av biten. Men tack & lov för ABS-bromsar. Brukar svära ve & förbannelse över dom, men tack vare dom gick de bra. De är även första gången jag sett Renar bli rädd när man tutar åt dom.
Väl framme hos Liza & Boggie bjöds de på Lamminnanlår & älginnanlår, Risotto med kantareller & sallad. Mummigt värre. Min kladdkaka till efterrätt, men man va så mätt så man fick pina i sej den. Den va såklart inte äcklig.
De va en väldigt mysig kväll/natt. Tog de fruktansvärt lugnt, för att vara mej vill säga.
Fick smaka Angustura(tror de stavas så). Livsfarliga grejjer 44% Rom. Inte va de gott heller.
Igår hände inte mycket heller faktiskt. Tog de lugnt bara. Busade med Goaste Melvin en stund på kvällen. Man glömmer bort att Lilleman varit så liten.

Nääe,dax att starta degknådaren en sväng.

ses

Inga kommentarer: