Jag har inte glömt, jag kom bara inte ihåg de alls...

måndag 28 november 2011

Grissini

Om man går på Italienska resturanger kan man få sånna här pinnar att tugga på i väntan på maten. Om man kommer till Lisa ungefär vilken dag i veckan kan man få tugga på dessa oavsett om du väntar på maten eller kaffet.

30 Grissini

25 G Färsk Jäst (har kört med torrjäst ibland & de funkar precis lika bra anser jag)
1½ Dl Ljummet vatten
1 Tsk Salt
2 Tsk Strösocker
1 Äggvita
½ Dl Olivolja
2 Kvistar Rosmarin..Men de tycker jag inte om så de utesluter jag. Brukar ta 2-3 vitlöksklyftor istället.
6 Dl Vetemjöl
Flingsalt &/eller Rosmarin(hackad)

*Smula jästen i en bunke, tillsätt ljummet vatten,salt & strösocker. Rör om.
*Blanda ner äggvitan, olivoljan & finhackad Rosmarin eller vitlök.
*Tillsätt vetemjöl lite i taget tills degen går ihop.
*Jäs degen i 1½ timme under bakduk.
*Sätt ugnen på 175 grader.
*Knåda degen på mjölat bord.
*Dela degen i mindre bitar & rulla ut dom till smala längder,ungefär som en pennas tjocklek.
*Pensal med vatten, strö över flingsalt eller Rosmarin.
*Grädda gyllene i mitten av ugnen i Ca 25 min.

Inga kommentarer: