Jag har inte glömt, jag kom bara inte ihåg de alls...

onsdag 7 januari 2009

Här kommer de Recept

Jag & lilleman har bakat nyss. Hans Lova kommer ju snart på middag,så då ville han bjuda på tårta,men de är ju inte de lämpligaste att göra när man vill gå ner i vikt. Så jag lyckades få han att göra en annan "tårta". Dessutom är de grädden & garneringen som slinker ner först & sen vill han inte ha någe mer...
Men de är inte en vanlig kaloribomb till kaka,de är nämligen Viktväktarkaka. Har 2 st sånna kokböcker så de är ju bara att välja & vraka bland godheterna.
Så idag blir de Apelsinchokladrutor. MMmmmmumma. Hela huset luktar Romerskabågar nu.

APELSINCHOKLADRUTOR:
2 Ägg
1 ½ Dl Sötningsmedel
Rivet skal av en Apelsin
½ Dl pressad apelsinsaft
1 Dl mjölk-lätt hellst
50 G Smör-smält
2 ½ Dl Vetemjöl
½ Dl Kakao
2 tsk Bakpulver

Garnering:
2 Msk Kokosflingor.

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg & "socker" poröst. Tillsätt rivet apelsinskal,saften,mjölk & smöret. Blanda mjöl,kakao & bakpulver & vänd ner i smeten.
Bred ut smeten i en bakplåtsklädd liten långpanna (20x30 cm).
Strö över kokosen & in i ugnen i ca 20 min.
När den svalnat så skärs den i 5x5 cm rutor.

Den är ruggigt god,iaf tycker jag de...

Ifall jag inte skriver nåt mer idag så här kommer min redovisning av matintaget för idag.
Frukost: Keso med Päronbitar. Fröig med avokadomos,skivad tomat & gurka & lite örtsalt på. Grönt te med lite honung.
Mellanmål 1: halvt päron & vatten.
Lunch:Röra på en halv avokado med cream fraiche & kryddor & massa räkor. 2 ägg. Vatten.
Mellanmål 2: halvt äpple (Erik skulle oxå ha äppla) & en ruta kaka (se åvan).
Middag: Blir då Lax i folié med potatis. Kaffe med mjölk & en kakbit.
Kvällsmål:Te.

Har alltid tyckt att breda bälten är snyggt,så när jag va i Stockholm så såg jag ett sånt som jag länge velat ha. Så de köpte jag....såklart. Har ett annat sen tidigare men de är mer partybetonat med massa strassnitar & blingbling. Tycker ju att de har varit perfekt att dölja mina "handtag" med,men igårkväll läste jag att de ska man inte alls de. De förstorar upp!! Jahaja, här har man gått på krogen & allehanda festligheter med ännu större "handtag" än vad jag egentligen har. Så otroligt dumt. Man ska ha de upp under brösten om man är bred över arslet, men om man är bred över hela kroppen då?? vart ska jag ha de då? Längst in i garderoben eller??
Så där har man gjort en riktig modetabbe.
Jag bör inte heller ha "båtringade" tröjor de breddar axelpartiet,men de har jag faktiskt upptäckt själv,de har jag inte behövt läsa mej till. Jag ser ut som en kvinnlig rysk disskuskastare i båtringat.

Nu kallar matlagningen så nu ska jag leka kock ett tag.
Dom säger att de som lagar maten inte känner sej lika hungrig när de är dax att äta, de är ju bara Bullshit...

Inga kommentarer: