Jag har inte glömt, jag kom bara inte ihåg de alls...

måndag 16 november 2009

ADHD

Hittade en fruktansvärt bra sida om just ADHD...blev fast & min förmiddagspromenad har blivit satt åt sidan.
Lite smått om de kommer nu:
Betyder Uppmärksamhetsproblem & Hyperaktivitetsproblem...Grovt översatt.
Personer med ADHD har ofta andra neuropsykiatriska funktionshinder så som Tourettes,Aspbergers & Tvångssyndrom. Det är även vanligt med Inlärningssvårigheter & Läs- & Skrivsvårigheter.

Symtom:
Olika från person till person,men Kärnsymtomen på ADHD är:
Uppmärksamhetsproblem:
T ex Koncentrationssvårigheter,slarvighet,glömska & lättstördhet. Många av oss blir även väldigt lätt Uttråkade & har svårt att slutföra saker som inte är så roliga.

Impulsivitet:
Visar sej genom starka & svårkontrollerade Känsloreaktioner, dålig förmåga att lyssna på andra & svårigheter att hantera Ostrukturerade situationer som kräver reflektion & eftertanke. Hos endel leder även Impulsiviteten till Motorisk Klumpighet.

Överaktivitet:
Handlar egentligen om Svårigheter med att reglera aktivitetsnivån efter det man gör,att den antingen är för hög eller för låg.
Svårigheter med att varva ner & sitta still kan varavas med Extrem Passivitet & Utmattning.
Hos barn är de fysisk överaktivitet hos vuxna är de vanligast med Rastlöshet & Sömnproblem.

Leva med ADHD:
Personer med ADHD behöver en välstrukturerad vardag. Krav,förväntningar & miljö behöver anpassas för att undvika stress & överbelastning.
Medicinering brukar minska problemen.
Omgivningen spelar en Stor roll för hur allvarligt problemet blir. En förstående omgivning underlättar vardagen.

www.attention-riks.se Står allt detta. Hur bra sida som hellst. Hoppas länken funkar,annars vet i väl fan hur man gör.

Mest troligt har jag även en lite släng av Aspbergers oxå,många av symtomen stämmer väldigt bra överens.
Tvångssyndrom vet ni ju att jag har...de har nog inte undgått någon.
Tourettessyndrom har jag inte,vad jag vet iaf...

Jag tycker de är väldigt intressant att läsa om detta,även att dela med mej av det jag hittar. Ni får ju en uppfattning om vad som egentligen försigår i mitt huvud vissa dagar. Som mina utbrott,jag kan inte kontrollera dessa, de bara kommer & jag kan bara låta det komma. Fast ni ska bara veta hur fruktansvärt dåligt jag mår varje gång...
Vissa dagar har jag Slö & sovardagar, andra är jag som en ekorre på speed.
Ju mer jag läser om detta,desto mer förståelse över mej själv får jag. Hoppas även andra får de.
läste nyss oxå att ADHD & Övervikt har nåt gemensamt. Att de tydligen är svårare för en överviktig med ADHD att gå ner i vikt....de ska jag läsa igenom nu & sen kanske jag skriver lite om de oxå.

Nu ska jag bege mej på en liten promenad & slänga mej genom duschen & sen vidare för att hämta lilleman...
På Onsdag ska vi kolla upp hans hjärta igen....ska bli skönt att få de överstökat.

ses

1 kommentar:

Anonym sa...

Tidningen som jag pratat om är Attentions medlemstidning!
//Kristina