Jag har inte glömt, jag kom bara inte ihåg de alls...

söndag 8 november 2009

Ibland händer det

Jo ni,jag har gjort middag idag....oj så ovanligt va? äter ju middag varje dag & för de mesta är de jag som gör den,men ibland hjälps vi åt & ibland laga-mat-vägrar jag så då gör Tommy den.
Men idag va de ju farsdag så då gjorde jag all mat. Blev klyftpotatis,bränd fläskfilé & hemgjord beasås. De va tack vara såsen som köttet blev bränt faktiskt. Hade som tänkt att Tommy skulle vara hemma så han hade kunnat hjälpa mej lite,för de va inte de lättaste att både passa såsen så den inte skar sej & dessutom passa köttet så att de inte skulle bli kolbitar. Nu blev de nästan kolbitar av dom iaf,men ätliga sådana.
Men gud så krångligt de va att göra beasås från början...eller krångligt va de inte,men inte lätt heller. Hela köket såg ut som ett bombnedslag innan jag va klar. De skulle hackas,krossas,mätas,kokas,silas,hällas tillbaka,separera äggvitan & gulan,komma ihåg att smälta smör(vilket jag glömde) sen skulle de ju vispas & smaksättas oxå...Men tillslut govänner så blev de sås som inte alls smakade som Blåbands eller Knorrs beasås. Riktigt god faktiskt,lite syrlig & kändes fetare än "påssås" (inget snusktänk nu).
Tommy kom hem när de bara va dukningen kvar i stort sett. Så de va bara för honom att slänga fram tallrikar,bestick & glas. Medans han gjorde de så skar jag lite grönfoder....tomat & avokado.
Lite nöteligt i grönsaksväg men jag gillar inte Bladsallad,de smakar inte gott & de är bara jobbigt att svälja nåt som smakar maskrosblad.
Sen käkade vi klart på en kvart ungefär....Sånt är så tråkigt,men lägger ner hela sin själ..eller nja,inte hela sin själ,men iaf några timmars förberedelser för att göra något gott & sen käkar man på en kvart & så är de liksom inget mer.
Skulle bli en efterrätt oxå,men jag iddes inte göra nån idag... Får väl ta de nån annan dag. Har ju redan käkat slisk i form av en sån där tårta som finns i kyldisken på affären....schwaschwald eller hur de nu stavas.

Annars har de varit en lugn dag. Har varit till svärföräldrarna & fikat tårta bara. Sen på affären för att inhandla dagens mat & sen hem för att börja med middagen.

Nu ska Erik i säng & jag ska väl inte sitta vaken så värst länge till heller känns de som....måste ju ha brist på nåt eftersom jag är så trött hela tiden.
På Tisdag ska jag nog träffa kära far på stan för att hjälpa honom att handla upp presentkortet han fick från oss idag....alltså från Mathias & mej.

ses

1 kommentar:

Anonym sa...

Har aldrig idats göra egen beasås. Tycker de är alldeles för krångligt. Du är duktig du.
Här blev de en slät pasta tallrik i ensamhet. Ingen tårta heller... Men vi tar de nästa helg. Ska till doktorn tisdag em. Annars ingenting denna vecka.Hör av dig. Kramen från andra Eriks mamma